Generasi Parameswara

Mata pena lebih tajam daripada Pedang..............

Tuesday, September 4, 2012

Melayu Melaka perlu berubah

Oleh ZAILI MUHAMMAD

Potensi Pakatan Rakyat Melaka memenangi sokongan pengundi dan seterusnya berjaya membentuk sebuah kerajaan Pakatan Rakyat di Melaka semakin meningkat setiap masa kerana rakyat Melaka sudah mulai sedar akan kebobrokan Umno/BN.

Penyampaian maklumat dan kerja- kerja menyantuni golongan kurang berkemampuan yang terdiri daripada golongan fakir, miskin, anak yatim, ibu tunggal, terlantar sakit, kelainan upaya dan di timpa musibah juga semakin rancak terutamanya pada Ramadhan lalu.

Ini memberikan imej yang begitu baik di mata masyarakat dan ianya wajar diteruskan setiap masa agar sumbangan atau bantuan tersebut tidak dianggap sebagai 'bermusim' iaitu hanya di bulan puasa sahaja.

Sesungguhnya pendekatan membela nasib rakyat yang begitu memerlukan ini bukannya satu perkara yang mudah di dalam keadaan parti yang serba kekurangan dari segi dana, tenaga dan masa berbanding di pihak BN yang sewenangnya mempergunakan agensi dan jabatan kerajaan sebagai jentera parti mereka.

Saya melihat antara rahsia yang berjaya mengikat sokongan pengundi Melayu kepada Umno/BN di Melaka ialah bantuan kebajikan yang diberikan kepada mereka samada ianya disalurkan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat, Pusat Zakat Melaka atau Majlis Agama Islam Melaka (Baitulmal) di samping peranan yang dimainkan oleh Pembela BN.

Hampir keseluruhan golongan kurang berkemampuan ini mendapat bantuan bulanan dalam bentuk wang tunai mahupun barangan keperluan dapur dan termasuklah bantuan membaiki rumah, rumah PPRT serta rumah Mesra Rakyat.

Layak atau tidak layak menerima bantuan, itu tidak penting yang penting mereka perlu diberikan bantuan walaupun tidak mencukupi agar mereka terus mengundi Umno/BN pada setiap kali pilihan raya termasuklah diugut bantuan akan ditarik balik sekiranya tidak menyokong BN.

Maka ini adalah cabaran sebenar PAS Melaka dalam mengubah pemikiran orang Melayu Melaka supaya beralih sokongan daripada Umno/BN kepada PAS/Pakatan Rakyat kerana mereka telah dimanjakan bak 'ayam daging' sekian lama walaupun hakikatnya akan disembelih.

Setiap pembaziran kerajaan negeri rakyat akan menanggungnya dengan menyembelih rakyat menerusi kenaikan pelbagai jenis cukai, harga barangan, kos perkhidmatan yang tidak perlu, caj yang membebankan dan menguatkuasakan denda atau saman yang menindas rakyat oleh pihak berkuasa tempatan serta jabatan kerajaan.

Untuk itu, orang Melayu Melaka khususnya di kampung- kampung yang masih terkongkong dengan keyakinan Umno/BN sahaja yang mampu mengekalkan dan memberi kestabilan terhadap kelansungan hidup mereka turun- temurun perlu dipecahkan.

Penerangan, penyampaian maklumat dan pendedahan kebobrokan Umno/Bn perlu dipertingkatkan dan dipelbagaikan melalui kaedah atau medium berbeza- beza agar ianya berjaya mencapai sasaran tepat serta menyeluruh.

Bukannya melakukan cara yang sama mengadakan ceramah di tempat yang sama sepanjang masa tetapi perlu diterokai tempat- tempat ceramah yang baru, risalah yang pelbagai mesti sampai ke setiap pengundi, pimpinan dan ahli perlu bergaul mesra serta berada di tengah-tengah masyarakat samada di masjid, di kedai kopi, pasar, padang bola, majlis bersama masyarakat setempat di samping menjalin hubungan baik dengan penjawat awam atau kakitangan jabatan kerajaan.

Sikap sesetengah pimpinan dan ahli yang 'syok sendiri' samada kekok atau 'geli- gelaman' untuk turun ke gelanggang sebenar masyarakat seperti di kedai kopi perlu dihapuskan kerana ianya menjadi penghalang kepada masyarakat untuk memahami dan menyokong perjuangan Islam yang di bawa PAS.

Saya melihat begitu pentingnya perubahan orang Melayu Melaka bagi memastikan kejayaan kita untuk membentuk sebuah kerajaan baru iaitu Kerajaan Pakatan Rakyat di Melaka dan ini amat ditakuti oleh Umno/BN sehinggakan mereka terdesak mengganggu majlis sambutan hari- raya PAS Cawangan Tedong baru-baru ini yang dihadiri Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dengan mengadakan majlis serupa berdebelahannya.

Melaka sekarang ini memerlukan sebuah kepimpinan yang mantap, berwibawa, bertanggungjawab, adil, amanah dan bijak bukannya sebuah kepimpinan yang lemah, mengamalkan pembaziran, kronisme, tidak bertanggungjawab serta tidak meletakkan pertimbangan dosa pahala di dalam pemerintahan.