Generasi Parameswara

Mata pena lebih tajam daripada Pedang..............

Wednesday, July 9, 2008

Doakan TYT selepas khutbah tak perlu

Zaili Muhammad

MELAKA, 8 Jul (Hrkh) - Dewan Pemuda PAS Melaka (DPPNM) mempersoalkan bacaan doa selepas khutbah Jumaat yang secara khusus ditujukan kepada Tuan Yang Dipertua (TYT) Tun Dato' Seri Utama Mohd Khalil Yaakob, yang mula dibacakan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) lalu.

Menurut Ketua DPPNM, Ustaz Kamaruddin Sidek, ia menimbulkan rasa kurang senang di kalangan para jemaah yang hadir kerana beliau merupakan bekas Setiausaha Agung Umno dan Menteri Besar Pahang yang pernah terpalit dengan isu rompakan balak di Pahang.

"Sebelum ini hanya nama Yang Dipertuan Agong saja yang disebut dan tiada disebut nama TYT negeri, tetapi selepas PRU-12 nama TYT disebut dalam bacaan doa secara khusus seolah-olah tarafnya sama macam Yang di-Pertuan Agong.

"Selepas ini individu tertentu juga mungkin akan meminta untuk disebutkan namanya dalam bacaan doa seperti Ketua Menteri, exco-exco dan sebagainya sedangkan doa ini khas untuk seluruh umat Islam bukan untuk orang tertentu sahaja," kata beliau.

Beliau juga menegur Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) yang menyediakan teks khutbah untuk dibaca oleh khatib di Melaka supaya memberi penekanan kepada masalah setempat daripada isu-isu yang tidak berkaitan seperti jalan raya dan tiang letrik di bina oleh kerajaan.

"JAIM kena buat penjenamaan semula isi kandungan khutbah yang memfokuskan masalah sosial dan isu masyarakat setempat daripada menyentuh perkara yang tidak sepatutnya.
"Khutbah sepatutnya menumpukan perkara-perkara yang lebih 'segar' dan menyentuh rakyat serta keadaan semasa," katanya. - mns_