Generasi Parameswara

Mata pena lebih tajam daripada Pedang..............

Tuesday, July 15, 2008

Satu lagi pembaziran oleh Ali Rustam

MBMB belanja RM200,000 sebulan tanam bunga

Oleh Norizan Abdul Muhid (Utusan Melayu)

MELAKA 15 Julai - Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) telah membelanjakan kira-kira RM200,000 sebulan untuk menanam pelbagai jenis bunga bagi mencantikkan lagi persekitaran bandar raya Melaka pada masa ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, usaha itu sejajar dengan status Melaka sebagai negeri dalam taman dan bandar raya Warisan Dunia sekaligus menarik minat di kalangan pelancong luar untuk melawat negeri ini.

"Usaha meningkatkan landskap dengan meletakkan pokok-pokok bunga di pembahagi jalan dan menambah keceriaan dengan lampu jalan yang menarik telah pun dilaksanakan, semua ini untuk kesejahteraan rakyat,'' katanya.

# Tg Kudin

Inilah satu lagi kenyataan yang dibuat oleh Ali Rustam bagi mempertahankan projeknya yang jelas membazirkan wang rakyat khususnya di Melaka. Apakah faedah yang diperolehi daripada pokok bunga itu sehinggakan dengan mudah RM 200,000 dibelanjakan setiap bulan bagi memelihara dan menjaga pokok itu.

Tentu kontraktor yang menjalankan kerja-kerja memelihara pokok tersebut terdiri daripada kroni Ali Rustam, kalau tak percaya cuba tanya pada MBMB. Tujuan sebenarnya bukanlah hendak mencantikan bandar tetapi bertujuan untuk memberikan habuan projek kepada kroni dengan jalan mudah, tanyalah siapa dapat tender menghiasi lampu yang berkelipan di bandar Melaka, sedut pasir bagi penambakan laut dan projek Sungai Melaka.

Alangkah baiknya jika wang sebanyak itu digunakan bagi membantu nelayan pantai Klebang yang kehilangan punca pendapatan akibat penambakan laut, memberi biasiswa kepada pelajar-pelajar anak Melaka yang melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dan sebagainya.

Sekiranya Ali sedar tentang amanah dan tanggungjawab yang digalas itu akan disoal di hadapan Allah kelak untuk dihitung dan kemudianya diberikan pembalasan ke atas apa yang telah dia lakukan ketika mentadbir negeri Melaka nescaya beliau tentu tidak berani melakukan pembaziran wang rakyat dengan sesuka hati.