Generasi Parameswara

Mata pena lebih tajam daripada Pedang..............

Monday, October 27, 2008

Melaka susukan kera di hutan - Malaysiakini

TG KUDIN

Shah Rukh Khan (SRK) dijadualkan akan menerima gelaran Dato' nya pada hari rabu ini di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh, Melaka, walaupun mendapat pelbagai bantahan namun Kerajaan Negeri Melaka bertegas juga untuk menyampaikan gelaran tersebut melalui pelbagai alasan yang tidak rasional.

Persoalannya mengapakah kerajaan negeri mengadakan satu majlis khas bagi tujuan penganugerahan jawatan Dato' ke atas beliau, apakah kerajaan negeri yang terhegeh-hegeh untuk menabalkannya sebagai Dato' atau SRK yang beria-ia inginkan gelaran itu.

Kebiasaannya seseorang itu begitu gembira apabila dimaklumkan bahawa dia akan dianugerahkan pangkat Dato' tidak akan melepaskan peluang untuk hadir pada majlis penganugerahan tersebut. Berbanding dalam kes SRK yang menyebabkan kerajaan negeri terpaksa mengadakan majlis khas bagi memberi anugerah Dato' kepadanya.

Rakyat juga ingin tahu berapakah perbelanjaan yang terpaksa dikeluarkan oleh kerajaan negeri bagi tujuan tersebut di mana ianya tentu melibatkan satu jumlah yang besar, maklumlah orang kenamaan, bintang Bollywood pula yang sudah pasti hadir bersama ahli rombongan dan pengawal peribadinya.

Sesungguhnya apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri ini samalah seperti kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan, sedangkan pada masa sama ramai lagi rakyat Melaka yang menderita perlukan pembelaan daripada kerajaan negeri. Lihatlah berapa ramai anakMelaka yang tercicir pendidikan mereka disebabkan tiada wang bagi melanjutkan pelajaran kemudiannya terjerumus ke kancah maksiat dan gejala sosial.

Mereka ini sepatutnya menjadi pewaris untuk memajukan Melaka suatu hari nanti tetapi dek buta hati pemimpin yang menerajui amanah rakyat ini terus membiarkan mereka terkapai-kapai tanpa dipedulikan nasib mereka. Saya juga tidak sabar untuk melihat hari kera itu disusukan oleh Khalil Yaakob si perompak balak dari Pahang.