Generasi Parameswara

Mata pena lebih tajam daripada Pedang..............

Friday, September 19, 2008

Abdullah semakin menganas - Malaysiakini

TG KUDIN

Banyak orang memberi komentar dan analisisnya berkenaan pengumuman terbaru Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi bertukar dengan Timbalannya, Najib Razak untuk jawatan Menteri Kewangan dan Menteri Pertahanan.

Srategi terbaru Pak Lah ini bukan susah sangat untuk ditelah hatta oleh sesiapa saja kerana dalam situasi yang sesukar ini beliau memerlukan apa sahaja talian hayat sementelah kuasanya sudah hampir berakhir di penghujung jalan, rakyat di dalam dan luar Umno sudah meluat serta menolaknya bersama bayangan menantu hantunya itu.

Dengan polis dibawah cengkamannya dan kini pula tentera memudahkan beliau menangani ancaman kepada kestabilan politik di negara ini dakwa beliau baru-baru ini tetapi sebenarnya gelombang perubahan yang di bawa oleh Anwar telah mengancam kuasa Pak Lah bersama kroninya.

Pak Lah mula menunjukkan kediktatorannya, malahan sebagai PM dan Menteri Pertahanan akan memudahkannya memperkuatkan cengkaman dan mengekalkan kuasa walaupun terpaksa mengistiharkan darurat bagi tujuan tersebut.

Kerana lazimnya hanya pemerintah ditaktor sahaja yang akan menggunakan tentera bagi mengekalkan kuasa seperti Pervez Musharraf di Pakistan dan Kolonel Muammar Gadaffi di Libya begitu juga Suharto satu masa dahulu.

Menurut Abdullah, portfolio Menteri Kewangan termasuk pelantikan sebagai Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional yang diserahkan kepada Najib mengambil kira situasi ketidaktentuan ekonomi, masa depan serta cabaran yang ditempuhi negara ketika ini.

Ada yang menafsirkannya sebagai perangkap maut kepada Najib bagi memastikan dia gagal mencapai jawatan PM yang begitu diidamkannya itu.

Ketika kewangan negara semakin berkurangan, pelaburan langsung asing (FDI) tidak masuk, kemelesetan ekonomi global dan pelabur mula takut dengan perkembangan politik negara yang tidak menentu.

Inilah masa yang sesuai untuk Pak Lah 'mengenakan' Najib kerana rakyat akan menyalahkan Najib kelak di atas kegagalan beliau menangani kelembapan ekonomi, malahan pula dengan rekod rompakan komisen RM500 jutanya dulu menambahkan lagi ketidakpercayaan rakyat terhadap Najib.

Bom C4 ini akan digunakan oleh Pak Lah bagi mematikan karier politik Najib dan menafikan peralihan kuasa yang dijanjikan pada 2010 nanti. Nasib sama yang menimpa ke atas Anwar Ibrahim dulu yang ketika itu menjadi TPM dan Menteri Kewangan akan berulang kepada Najib.