Generasi Parameswara

Mata pena lebih tajam daripada Pedang..............

Thursday, July 24, 2008

Menara Taming Sari satu pembaziran

TG KUDIN

Ramai orang merungut kepada saya dengan mengatakan bahawa pembinaan Menara Taming Sari bernilai RM 24 juta oleh kerajaan negeri Melaka langsung tidak memberikan manfaat kepada rakyat negeri ini khususnya kepada penduduk tempatan.

Bayaran yang dikenakan kepada orang ramai yang ingin menaikinya tidak munasabah iaitu berharga RM 20 untuk dewasa dan RM 10 bagi kanak-kanak malahan tempohnya cukup singkat iaitu selama 7 minit.

Cuba kita bayangkan kalau kita ingin membawa keluarga menikmati panorama indah yang dikatakan dapat dinikmati dari atas menara tersebut di mana sepasang suami-isteri berharga RM 40 dan bersama seorang anak berharga RM 10, maknanya untuk 7 minit kita telah menghabiskan sebanyak RM 50. Bagaimana pula kalau kita mempunyai keluarga yang besar sebagai contoh dua, tiga atau empat orang anak bukankah untuk perkara tidak mendatangkan faedah kepada kita dan keluarga, kita telah menghabiskan RM 100 untuk 7 minit.

Ini berbeza sekali dengan kos ketika kita menaiki Menara Kuala Lumpur, di mana dengan harga tiket yang lebih kurang sama kita boleh menikmati pemandangan Bandaraya Kuala Lumpur dari atas menara tersebut sampai berapa lama yang kita suka pun tidak menjadi masalah atau sampai kita rasa jemu dan takut. Di atasnya ada disediakan teropong untuk kita melihat dengan lebih jelas dan terang serta ada disediakan tandas atau pelbagai kemudahan kepada pengunjung.

Saya syorkan kepada orang ramai supaya tak payahlah naik Menara Taming Sari ini kerana hanya membazirkan duit kita sahaja bahkan dalam masa yang sama hanya menguntungkan kroni Ali Rustam.

Menara Taming Sari itu sebenarnya bukanlah satu menara ianya adalah keris Taming Sari dalam versi baru atau bentuk moden yang muncul kembali bukan bertujuan untuk membela menegakkan keadilan rakyat tetapi digunakan untuk menikam dan menyula rakyat dari belakang tanpa kita sedari.

TG KUDIN - Kerajaan BN liwat kita lagi...