Generasi Parameswara

Mata pena lebih tajam daripada Pedang..............

Saturday, July 26, 2008

Satu lagi cara kerajaan tambah beban rakyat

Tarikh luput topi keledar ditetapkan lima tahun

Oleh Rosdalilah Zaharibhnews@bharian.com.my
JKJR perluas kempen bagi penunggang di seluruh negaraIPOH: Topi keledar akan ditetapkan tarikh luput penggunaannya selama lima tahun, kata Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Datuk Suret Singh.

# TG KUDIN

Ini merupakan satu lagi cara kerajaan Umno/BN hendak membebankan rakyat Malaysia yang sudah begitu sengsara menghadapi kenaikkan harga minyak dan baraang-barang.

Mengapa perlu ditetapkan tarikh luput kepada penggunaan topi keledar, apakah rasionalnya sedangkan di Vietnam rakyatnya bermotorsikal tanpa menggunakan topi keledar, kerajaan komunis itu memberi pilihan kepada rakyatnya samada ingin memakainya ataupun tidak.

Tetapi kerajaan kapitalis ini hanya memikirkan bagaimana ingin mengaut sebanyak mungkin hasil dan wang ringgit daripada rakyatnya, cukuplah sebelum ini kerajaan menguatkuasakan peraturan bodohLAH iaitu memasang lampu bagi motorsikal 24 jam, mensyaratkan pemasangan tali pinggang untuk penumpang di depan dan belakang kereta dan sebagainya.

Semuanya ini bukan untuk menjamin keselamatan para pengguna tetapi lebih kepada untuk memberikan kekayaan kepada syarikat kroni-kroni mereka, kalau tak percaya siapa yang dapat tender untuk jual bateri, lampu, topi keledar, tali pinggang dan sebagainya.

Rakyat diliwat lagi...